perjantai 19. lokakuuta 2012

Central Australia, part II

Täältä pesee toisen viikon tunnelmat! (Sorry guys, English part will come later.. :) )

Viikko 2

Niinkun viime postauksen lopussa mainitsin, saavuttiin Alice Springsiin, Australian keskipisteeseen, ekan viikon lopuks ja toisen viikon aluks. Päästiin sinne päivä etuajassa, joten saatiin vietellä päivä ekstraa siellä. Se oli tosi jees päästä taas sivistyksen pariin ja kunnon asvalttitielle monen päivän hiekkamyrskyjen, punasen ja möykkysen tien höykyytyksen ja outbackeilyn jälkeen. Rakastuin Alice Springsiin ihan täysillä, vaikka se nyt ei toisaalta taida olla ihme, kun kaikki sanoo mulle että mä rakastan kaikkea täällä haha :D Kuka tätä paikka nyt ei vois rakastaa ?!

Even rubbish bins were pretty in Alice Springs :)

Meidän leirintäalue Alice Springissä oli tosi iso (eksyttiin kahesti Amyn kanssa!) ja monipuolinen, kaikkee äksöniä oli tarjolla pannukakkuaamiaisesta ja uima-altaasta alkaen didgeridoo-konserttiin. Uima-altaat tulikin tarpeeseen 38 asteen lämmössä, huh! En oo ikinä ennen kokenut niin korkeeta lämpötilaa, sain siis pienen maistiaisen etukäteen mitä tuleman pitää kesällä.. :D
Siellä samalla leirintäalueella oli kans monta kouluryhmää, ja yks niistä karautti paikalle bussilla, jonka kyljessä luki Bendigo. Amyn kanssa kuljettiin sadasti niiden leirin ohi ja mietittiin, että onko ne Bendigosta vaiko eikö ja pitäiskö mennä juttusille, ja esitettiin molemmat suomalaisia ja puhuttiin suomee kovaan ääneen ettei se olis ollut niin awkward moment joka kerta :D Ei sitten kuitenkaan uskallettu kysyä, mistä ne oli kotosin..

Yhtenä päivänä kierreltiin parit Aborginal-museot ja desert park, en oo varma kuinka tän suomentais mut se oli siis täynnä outbackin juttuja ja eläimiä, lähinnä lintuja. Pääsin kans syömään ekaa kertaa elämässäni krokotiiliä, kamelia ja barramundia (hirrrmu hyvää kalaa!), kun käytiin illalla syömässä :p Muuten tykkäsin, mutta kameli oli vähän kummallista.

Aborigines' bush food

Camel, kangaroo, crocodile and barramundi!

Mulla oli tähän asti vahva käsitys, että Uluru ja Kings Canyon olis Alice Springsissä, tai ainakin jossakin lähellä, about 50km säteellä, vielä kun kaikenlaista Uluru-rompetta myytiin joka paikassa. Luulin, että vietettäis yks kolmesta päivästä Alice Springissä menemällä Ulurulle. Olin väärässä, tai no ehkä 500km sinne tänne ei oo pitkä matka Keski-Australian poppoolle, eikä ehkä meillekkään monen tuhannen kilometrin ajon jälkeen, mutta ei ne tosiaan ihan naapureita ollut! :D Samaten luulin, että Alice Springs olis pieni ja ruppanen outback-kylä, vähän kun Oodnadatta, mutta olin taas väärässä! Eniveis, Alice Springsistä lähettiin voittamaan tätä 500km välimatkaa ja kohti Kings Canyonia. Matkalla sinne piipahdettiin tsekkaamassa parit hienot maisemat Stanley Chasmilla ja Red Bank Gorgella. Se oli oikeen extremee, kun tarvottiin keskellä hervottomia kiviä ja risuja pelkät varvastossut jalassa, haha :D Myöhemmin pistettiin vielä paremmaks Amyn kanssa, kun oltiin melomassa Ellis Creekin Big Water Holella kahden jäätävän kokosen kallion välissä ja päätettiin kiivetä ilman kenkiä pelkästään bikinit päällä ylös toinen niistä. Jalat oli ihan vähän vaan naarmuilla sen jälkeen, ei ehkä ollut maailman fiksuin idea! :D

Yeah, varvastossukelit.

Stanley Chasm

Rock climbing, hahaha!

Parin ajopainotteisen päivän jälkeen saavuttiin Kings Canyonin leirintäpaikkaan, ja yhtäkkiä bongattiin kameli vaeltelemassa keskeltä sitä aluetta! Siellä oli tosi paljon niitä, tosin ei vapaina. Se yks vilpertti oli varmaankin karannut aitauksestaan tai jotain :D

Camping style!

Seuraavana aamuna pompattiin ylös sängyistä tajuttoman aikasin ja lähettiin neljän tunnin patikoinnille itse Kings Canyonille. Yleensä patikointi ja mä ei olla parhaita ystäviä, mutta tällä kertaa oikeesti nautin ihan joka hetkestä, ja se oli varmasti mun elämän upein patikkareissu! :) Okei, tein kuolemaa aina välillä siinä hullussa kuumuudessa, mutta ne maisemat oli todellakin kaiken kuolemisen arvosta :) Koin kuitenkin myös ehkä yhden kamalimmista hetkistä mun elämässä, kun menin pudottaan mun kameran, jota rakastan niiiin paljon, suoraa päätä kivikkoon linssi edellä! Kädet täristen sitten nostin sen ylös, sekunnit tuntu minuuteilta, kohtalon hetki oli edessä, se ei menny päälle, huusin hostiskän apuun, ja onneks se sai sen lopulta toimiin taas! Huh, siinä oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita kerrakseen :D Eniveis, en mä enää ees tiedä miten kuvailla tätä Australian luontoo, joten kuvatulva puhukoon puolestaan.

Kings Canyonilta jatkettiin vihdoinkin matkaa kolmen tunnin ajan kohti koko reissun kohokohtaa, Ulurua. Ennen kolmen tunnin autossa istuminen on tuntunut pikemminkin tapolta, mutta nyt aateltiin vaan että "jaa, onko se vaan kolme tuntia?" :D Se tunne, kun nähtiin Uluru ekaa kertaa, oli jotain ihan käsittämättömänuskomattomanmahtavaa, se oli NIIN iso vaikka se oli monen kymmenen kilometrin päässä! Saatika kun päästiin perille asti, mutta siitä lisää ens postauksessa ;)

Heipat ja hyvää viikonloppua!